De geluiden zijn weer steeds positiever en de pintransacties liggen weer rond hetzelfde niveau als vóór de lockdown. De afgelopen jaren heeft weer bewezen dat je als ondernemer in bezit moet zijn van uithoudingsvermogen en creatief moet zijn.
Met deze gedachte hebben we de volgende tips op een rij gezet om meer winst te vergaren als ondernemer:
- Voorkom Nee-verkoop
- Inkoopkorting op de voorraad
- Online vindbaarheid
- Stimuleren van impulsaankopen
- Bevorder verkeer naar jouw winkel
- Korte wachttijden
- Loyaliteitsprogramma
- Upselling- en cross-selling
Tip 1: Beperk Nee-verkoop
Wist je dat 6 van de 10 klanten weglopen/wegblijven bij een Nee-verkoop? Er zijn twee soorten Nee-verkopen. De meest voorkomende is wanneer het gevraagde product niet op voorraad is. De ander is wanneer de betaling niet kan worden geaccepteerd. Klinkt misschien vreemd, maar dit is exact de reden waarom we vanuit SEPAY alle betaalmiddelen standaard aanbieden. Acceptatie van Visa, Mastercard en nu ook American Express is geen enkel probleem! Wist je trouwens dat je bij AMEX (gratis) promotiemateriaal kunt bestellen?
Tip 2: Inkoopkorting op de voorraad
Vaak wordt er een inkoopkorting berekend wanneer je grote partijen inkoopt. Daar dien je wel de cashflow voor te hebben. Het is begrijpelijk, zeker in deze afgelopen periode, dat dit niet altijd haalbaar is. Nu zijn er partijen, bijvoorbeeld PIN Voorschot, die hierbij helpen dit te realiseren met een zakelijke lening. Terugbetalen van de lening gaat via de betaalautomaat. Aan de ondernemer blijft een simpele rekensom over welke methode de laagste kosten heeft.
Tip 3: Online vindbaarheid
Als retailer moet je ook online vindbaar zijn. Dat kan via een website (met webshop), maar ook door middel van Facebook, Instagram en de belangrijkste, een Google Mijn Bedrijf-profiel.
Google Mijn Bedrijf zorgt ervoor dat uw onderneming zichtbaar wordt in Google Maps. Ook wordt deze weergegeven op zoekopdrachten die inherent zijn aan de producten/diensten die je voert.
Met een Google Mijn Bedrijf-profiel kun je tegenwoordig gebruik maken van de gratis Google Shopping functionaliteit.
Tip 4: Stimuleren van impulsaankopen
Niets is mooier dan impulsaankopen 😉. Denk aan de aanbiedingen op de kopstellingen en ‘apart’ neergezette graai-bakken. Mensen zijn altijd bang om de aanbieding van de eeuw te missen (mijn eigen ervaring). En dan heb ik het nog niet eens over de goedkopere producten, zoals snoep of sokken bij de kassa.
Tip 5: Bevorder verkeer naar jouw winkel
5.1. Klantbeleving
Klantbeleving is hét belangrijkste onderdeel van een winkel. Geef jouw klanten altijd het gevoel dat zijn/haar wensen voorop staan. Jouw medewerkers hebben hierop de meeste invloed. Een medewerker is:
- Enthousiast;
- Bekijkt alles vanuit de behoefte van de klant;
- Luistert actief naar de klant.
5.2. Unieke winkelervaring
Winkelend publiek zijn altijd op zoek naar ‘unieke winkels’ die anders zijn dan anderen. Een winkel waardoor je je speciaal voelt wanneer je hier doorheen loopt. Dit kan te maken hebben met de inrichting van de winkel waardoor het winkelend publiek zich nauwer betrokken voelt tot het merk. Een goed voorbeeld hiervan is het concept van de ‘Apple Store’.
5.3. Organiseer speciale gelegenheden voor vaste klanten
Er zijn tal van redenen te bedenken om een speciale dag/avond te organiseren voor je beste klanten. Denk aan nieuwe collecties of aankomende kortingsactie waarvoor je de mogelijkheid biedt om je vaste klanten eerder hiervoor uit te nodigen.
Workshops doen het ook altijd goed. Bedenk een workshop die past binnen het assortiment of die in het verlengde hiervan ligt.
Tip 6: Korte wachttijden
Lange wachttijden bij de kassa schrikt klanten af. Capaciteit van de medewerkers is natuurlijk het belangrijkst. In drukke periodes is het vaak handig om een extra afrekenpunt te creëren. Door gebruik te maken van een extra (goedkopere) pinautomaat, zoals bijvoorbeeld de SEPAY Mini 4G, kun je overal betalingen accepteren.
Tip 7: Loyaliteitsprogramma
De welbekende 20/80 regel is (nog steeds) van toepassing in Retail land. Dit houdt in dat 20% van alle klanten, zorgen voor 80% van de omzet. Als ondernemer wil je jouw risico’s beter spreiden, zodat je niet meer van die 20% afhankelijk bent.
Hier komen loyaliteitsprogramma’s naar voren,
- Actieve klantenbinding;
- Realiseren van meer omzet;
- Meer contact met de klanten;
- Gratis mond-tot-mond reclame;
- Weinig arbeid, erg effect!
Tip 8: Upselling en cross-selling
Al bekend met de regel van drie? prijsklasse. De regel van drie is ideaal om een upsell te laten plaatsvinden, zonder merkbare druk.
Een voorbeeld: Jouw klant is geïnteresseerd in een bepaald product, bijvoorbeeld sportschoenen. Je gebruikt hiervoor drie voorbeelden in drie verschillende prijsklassen (laag, middel, hoog). Zeer grote kans dat hij/zij kiest voor de middelste variant.
Bij cross-selling is het van belang dat je een passende suggestie geeft. Bijvoorbeeld bijbehorende sportsokken (weer de keuze van drie) en zo zijn er tal van andere voorbeelden te verzinnen.