In Nederland is mobiel betalen ook in opkomst, maar in China is de pinpas allang uit de portemonnee verdwenen. Chinezen doen alles met de applicaties op hun mobiele telefoon en ook het doen van betalingen gebeurt via de smartphone.
China kent grofweg twee grote spelers op de markt van mobiel betalen: Alipay en WeChat Pay. Deze apps worden gebruikt door honderden miljoenen Chinezen en zijn groter dan bijvoorbeeld Paypal, een betaaldienst die in de Westerse wereld veel wordt gebruikt.
Alipay versus WeChat Pay
In deze blog gaan we in op de verschillen tussen Alipay en WeChat Pay en vertellen we waarom het gebruik van deze alternatieve betaalvormen ook voor uw bedrijf van toegevoegde waarde kan zijn.
Alipay
Alipay werd in februari 2004 opgericht in de Chinese stad Hangzhou. De betaaldienst is onderdeel van multinational Alibaba, bekend van haar activiteiten op het gebied van e-commerce. In 2013 verwerkten zij voor het eerst meer betalingen dan concurrent Paypal, waardoor de dienst het grootste platform voor mobiele betalingen werd.
Betalingen verwerken via Alipay is voor u als ondernemer erg simpel. In een applicatie voert u het aankoopbedrag in, waarna een QR-code wordt gegenereerd en de klant kan betalen door deze code te scannen. U ontvangt direct een bevestiging van betaling en ontvangt binnen een werkdag uw geld.
WeChat Pay
WeChat Pay is de betaaldienst van de populaire Chinese applicatie WeChat. De app heeft dagelijks 902 miljoen actieve gebruikers en kan het beste worden vergeleken met het in Nederland bekende Whatsapp. WeChat heeft echter nog veel meer functies. Zo is het bijvoorbeeld ook een sociaal platform, soortgelijk als Facebook, en kun je er dus ook mee betalen. In China spreekt men vaak over ‘de app voor alles’ en hier zouden we het een ‘digitaal Zwitsers zakmes’ kunnen noemen, vanwege de vele functies.
Langzamerhand neemt WeChat Pay de positie van marktleider in mobiele betalingen over van Alipay. In 2017 had de app 600 miljoen gebruikers. WeChat pay werkt op dezelfde manier als Alipay en de applicaties zijn dan ook goed met elkaar te combineren.
Voordelen van Alipay en WeChat Pay voor uw bedrijf
Het klinkt misschien niet direct logisch, maar het inzetten van de in China grote betaaldiensten Alipay en WeChat Pay kan ook voor uw bedrijf van toegevoegde waarde zijn. We zetten een paar voordelen op een rij:
Chinese toeristen
Honderden miljoenen Chinezen gebruiken betaaldiensten als Alipay en WeChat Pay op dagelijkse basis. Jaarlijks komen 20 miljoen Chinese toeristen naar Europa, die natuurlijk graag via de voor hun gebruikelijke manier betalen.
Meer omzet
Wanneer u de mogelijkheid om met deze applicaties te betalen aanbiedt, zullen Chinese toeristen eerder geneigd zijn over te gaan tot het doen van een aankoop. Zeker wanneer u al veel Chinese klanten ontvangt is het een makkelijke manier om meer omzet te genereren.
Opvallen
Door het aanbieden van deze in China populaire betaalmethoden zult u worden opgenomen in een lijst met ondernemers die Alipay en WeChatpay accepteren als betaalmiddel. Een goede reden voor toeristen om uw zaak te bezoeken!
Simpel
Het aanbieden van AliPay en WeChatpay heeft u al binnen enkele dagen geregeld. Na het invullen van een inschrijfformulier wordt er een account voor u geopend en kunt u de applicatie downloaden. Hiermee kunt u uw klanten direct laten betalen met hun Smartphone.
Alternatief voor pinautomaat
AliPay en WeChatPay zijn veel gebruikte alternatieve betaalvormen voor de traditionele pinautomaat. De diensten zijn vooral in China populair, maar krijgen ook in Europa steeds meer voeten aan de grond.
Door de vele Chinese toeristen die ieder jaar deze kant op komen, zien steeds meer bedrijven de kans om ook deze groep optimaal te bedienen. Ook enthousiast geworden? Lees meer over ons samenwerkingsverband met Alipay en WeChatpay.