Vind het antwoord op veelgestelde vragen

Heeft u een vraag over de pinautomaten of diensten van SEPAY? Kijk dan eens hieronder bij onze veelgestelde vragen. Wellicht staat het antwoord ertussen. Wilt u liever met een medewerker spreken? Bel dan onze helpdesk, via 088 – 426 2700.

Veelgestelde vragen over de diensten van SEPAY

Welke producten en diensten levert SEPAY?

SEPAY levert diverse producten en diensten voor de zakelijke markt:

  • De mobiele betaaldienst, bestaande uit diverse mobiele pinautomaten en de bijbehorende transactiediensten.

  • De vaste betaaldienst, bestaande uit diverse vaste pinautomaten en de bijbehorende transactiediensten.

  • Verhuur van mobiele pinautomaten voor kortere periodes.

  • Transactiediensten indien u reeds een pinautomaat van een derde partij bezit.

Waar zijn de SEPAY betaaldiensten verkrijgbaar?

SEPAY verkoopt starterspakketten, waarmee u bij SEPAY online de pinautomaten kunt aanvragen. Deze starterspakketten zijn verkrijgbaar bij Sligro en Staples. U kunt er ook voor kiezen om direct een pinautomaat te bestellen op deze website.

Wilt u een maatwerkofferte voor meerdere pinautomaten? Dan kunt u een e-mail sturen naar sales@sepay.nl.

Wat houdt het toezicht van De Nederlandsche Bank in?

Omdat we jaarlijks zeer veel transacties verwerken, hebben we een Vergunning als Betaalinstelling van De Nederlandsche Bank (DNB) verkregen. Om deze vergunning te kunnen krijgen hebben we moeten aantonen te voldoen aan een groot aantal eisen die door DNB worden gesteld. Denk hierbij aan onze interne organisatie, de capaciteiten van het bestuur, de hoogte van het eigen vermogen en de exacte procedures die worden gevolgd bij de ontvangst- en doorstorting van tegoeden.

Om te waarborgen dat we ook in de toekomst blijven voldoen aan de vergunningsvoorschriften, staan we continu onder toezicht van zowel De Nederlandsche Bank (DNB) als de Autoriteit Financiële Markten (AFM).

Accepteert SEPAY creditcards?

Onze automaten accepteren creditcards als Mastercard, Visa en American Express. Voor acceptatie van creditcards op de SEPAY Mobiel en SEPAY Vast pinautomaten dient u wel een apart contract af te sluiten met een creditcard provider (bijvoorbeeld Worldline, PaySquare, EMS, en/of American Express).

Via uw ‘Mijn SEPAY’-pagina kunt u een vooraf ingevuld aanvraagformulier afdrukken voor een creditcard-contract bij Worldline of PaySquare. We hebben met deze bedrijven namelijk voordelige tarieven kunnen bedingen voor u. Aan de creditcard-provider dient u vervolgens het controle- en kassanummer van uw pinautomaat door te geven. De creditcardbetalingen op uw pinautomaat worden dan direct verwerkt door uw provider. Deze betalingen gaan buiten de Derdengeldenrekening van SEPAY om.

Wat voor contract sluit ik af met SEPAY?

Bij het afsluiten van onze mobiele of vaste betaaldienst gaat u een contract aan voor 12, 36 of 60 maanden. Indien u aan het einde van uw contract geen gebruik meer wilt maken van onze diensten, dient u drie maanden van te voren uw opzegging schriftelijk ondertekend te verzenden.

Indien wij geen tijdige opzegging hebben ontvangen, wordt uw contract stilzwijgend verlengd met een periode van 12 maanden. Bij tussentijdse contractbeëindiging geldt een afkoopsom van 50% van de verschuldigde abonnementsgelden tot het einde van de formele contractperiode.

Berekent mijn bank bankkosten over de uitgevoerde transacties?

Nee, u betaalt aan uw bank geen transactiekosten. De SEPAY-tarieven zijn inclusief de bankkosten en transactieverwerking.

Wanneer ontvang ik het geld van de pinbetalingen?

Het geld dat uw klant met een pinbetaling voldoet, wordt door Equens bij uw klant geïncasseerd en aansluitend naar de SEPAY Derdengelden rekening overgemaakt.

SEPAY stort vervolgens de ontvangen bedragen door naar u als klant. SEPAY stort op iedere werkdag aan haar klanten.

Pinbetalingen die bij u op een vrijdag, zaterdag of zondag worden gedaan, worden door de bank op maandag naar SEPAY gestort en op dinsdag door SEPAY verwerkt. Hierdoor zijn uiterlijk op woensdag uw gelden door SEPAY op uw rekening bijgeschreven.

Pinbetalingen die bij u op maandag t/m donderdag worden gedaan, worden één dag later door Equens naar de SEPAY-rekening overgeschreven en worden uiterlijk de daaropvolgende dag door SEPAY aan u overgemaakt.

Welke tekst komt er op de bankafschriften te staan?

Bij de inschrijving kunt u aangeven welke tekst u vermeld wilt zien op het rekeningafschrift van uw klant. Hiervoor zijn 14 tekens beschikbaar. U kunt bijvoorbeeld uw bedrijfsnaam opgeven. Naderhand kunt u dit altijd gratis aanpassen via uw ´Mijn SEPAY´-pagina.

SEPAY geeft deze informatie door, zodat uw bank en Equens dit verder kunnen regelen.

Ik wil mijn onderneming verkopen of beëindigen

Indien u uw onderneming wilt verkopen, dan bestaat er de mogelijkheid om uw contract over te dragen aan de nieuwe eigenaar. U kunt dit via de ‘Mijn SEPAY’-pagina regelen. De overnemende partij zal dan de huidige contractperiode overnemen.

Als u uw contract wilt laten beëindigen, dient u het contract op te zeggen en alsnog 50% van de resterende abonnementsgelden aan ons te voldoen.

Hoe factureert SEPAY mijn gemaakte kosten?

Uw SEPAY-kosten worden maandelijks door ons geïncasseerd. In deze incassoronde worden de reguliere (bijvoorbeeld de abonnementskosten) en mogelijk extra gemaakte kosten geïncasseerd (bijvoorbeeld webshop aankopen).

Om de incasso bij u mogelijk te maken, geeft u bij het afsluiten van de overeenkomst een mandaat af voor een doorlopende standaard Europese incasso (SDD Core).

Uw maandelijkse factuur wordt via uw ‘Mijn SEPAY’-pagina elektronisch aangeboden. Indien gewenst kunt u tevens een factuur per post ontvangen. De kosten hiervoor bedragen € 1,85 per factuur.

Als onze incasso niet succesvol is verlopen, dan ontvangt u van ons per brief een aanmaning met een betalingstermijn. U kunt het verschuldigde bedrag onder vermelding van uw debiteur- en factuurnummer alsnog aan ons overmaken.

Als binnen de gestelde termijn geen betaling van u wordt ontvangen, dan volgt een blokkade van uw pinautomaten en wordt de vordering uit handen gegeven aan Van Arkel Gerechtsdeurwaarders. Er zijn kosten verbonden aan sommaties, blokkades en de-blokkades.

Pas nadat wij de openstaande bedragen van u ontvangen hebben, worden uw pinautomaten weer geactiveerd. Meer informatie over de blokkade en de-blokkade van pinautomaten vindt u terug op de ‘Mijn SEPAY’-pagina.

Is een transactiedienst zonder pinautomaat mogelijk?

Ja, indien u in het bezit bent van een andere pinautomaat, dan kunt u de gerelateerde betaaldiensten bij SEPAY onderbrengen. Hiervoor kunt u de SEPAY Transactiedienst gebruiken. Per aan te melden pinautomaat dient u bij de inschrijving het merk, het kassanummer en het controlenummer in te vullen. De maximale doorlooptijd voor het aanvragen van de transactiedienst bedraagt twee werkdagen. Let op: de SEPAY transactiedienst is momenteel niet geschikt voor MPOS-systemen: kleine pinapparaatjes die via bluetooth verbinding maken met een smartphone of tablet.

Vraag de transactiedienst aan

Veelgestelde vragen over de pinautomaten van SEPAY

Hoe snel kan ik de pinautomaat gebruiken?

Als u zich bij ons heeft ingeschreven en wij van u het aanvraagformulier, samen met een geldige kopie van uw legitimatie, een uittreksel van de Kamer van Koophandel (max. zes maanden oud) en een kopie van een bankafschrift (max. drie maanden oud) hebben ontvangen, dan ontvangt u na goedkeuring van de order binnen één werkdag de pinautomaat. Deze is dan direct gereed voor gebruik.

U kunt de vereiste documenten tijdens het bestelproces uploaden of later aan ons versturen per fax of per post. We dienen alle documenten vóór 14.00 uur ontvangen te hebben om de pinautomaat dezelfde dag nog te kunnen versturen.

Stuur de documenten naar:

  • Per mail: orderdesk@sepay.nl

  •  Per post: SEPAY B.V. Postbus 16761, 2500 BT Den Haag

  •  Per fax: 088 – 426 2750

Wordt de pinautomaat mijn eigendom bij een lease-contract?

Indien u een pinautomaat wilt leasen, dan blijft de pinautomaat eigendom van SEPAY en dient u deze aan het einde van uw contract binnen twee weken aan SEPAY retour te sturen. Wanneer de pinautomaat niet retour wordt verzonden, zal uiteindelijk het eigendom van de automaat aan u worden overgedragen en zal de vervangingswaarde worden gefactureerd.

In onze Algemene Voorwaarden stellen wij dan ook dat u zich adequaat dient te verzekeren tegen verlies, diefstal en beschadiging van het product. In de praktijk kunt u de pinautomaat het beste opgeven bij uw bestaande verzekering.

Als er onverhoopt iets mocht gebeuren met de terminal, dan zult u gefactureerd worden voor de reparatiekosten of voor de vervangingswaarde van het product.

Kan ik de 'kopie-bon'-functionaliteit uitschakelen?

Als u een blauw-witte of bruin-witte SEPAY-betaalautomaat heeft, dan kunt u eenvoudig via de automaat, of via uw persoonlijke SEPAY-pagina, de kopie-bon functie aan- of uitschakelen. U kunt zo zelf bepalen of er na iedere transactie één of twee bonnetjes uit de automaat komen.

Als u een zwarte SEPAY-betaalautomaat heeft, kunt u momenteel de kopie-bon-functionaliteit nog niet in- of uitschakelen. Deze automaten bieden nu nog standaard twee bonnetjes aan, na iedere transactie. We werken hard aan een software-update waarbij u dit zelf kunt instellen. Wanneer deze software-update beschikbaar komt, is nog niet bekend.

Heb ik een goed netwerkbereik met mijn SEPAY mobiele pinautomaten?

De SEPAY Mobiel maakt, bij het uitvoeren van een betaling, verbinding via het Vodafone GPRS-netwerk. Optioneel kunt u kiezen voor een KPN-simkaart. Voor alle telecommunicatienetwerken geldt dat de netwerkdekking in de praktijk kan variëren, afhankelijk van uw locatie en uw omgeving. Ervaart u met uw mobiele pinautomaat een suboptimaal bereik? Neem dan contact op met onze klantenservice.

Wat kan ik doen bij een stroomstoring of netwerkstoring?

Als de pinautomaat in uw winkel niet werkt, bijvoorbeeld door een stroomstoring of omdat het GPRS-netwerk (tijdelijk) niet beschikbaar is, dan zijn er altijd nog alternatieven om de klant toch een mogelijkheid te bieden om af te rekenen. Uiteraard is een cash-betaling een mogelijkheid, maar daarnaast is het ook mogelijk om de klant een SEPA Eenmalige Machtiging Pinnen te laten tekenen. Hiermee machtigt de klant de winkelier om eenmalig het bedrag af te laten schrijven van de rekening.

Voor het aanvragen van de SEPA Eenmalige Machtiging Pinnen formulieren neemt u contact op met PMP administratiekantoren via het telefoonnummer 088 – 567 83 75.

De ingevulde formulieren SEPA Eenmalige Machtiging Pinnen dienen voor een spoedige verwerking te worden verzonden naar:

PMP Administratiekantoren B.V.
t.a.v. Eenmalige Machtiging Pinnen
Postbus 90002, 1006 BA Amsterdam

Zie voor meer informatie het blogartikel.

Hoe lang duurt een transactie via het mobiele netwerk?

De oude, blauw-witte betaalterminals hebben ongeveer vijf seconden nodig om een betaling via het mobiele netwerk van KPN of Vodafone volledig te verwerken.

De nieuwe, zwarte betaalautomaten verstuurt per transactie veel meer data. Daardoor is de transactietijd iets opgelopen t.o.v. de oude terminal. Inmiddels is achterhaald hoe we dit proces slimmer kunnen inrichten, waardoor de transactietijd binnenkort nagenoeg gehalveerd kan worden. We houden u uiteraard op de hoogte van de voortgang.

Mijn contactloze betaling doet het soms niet. Hoe kan dit?

Bij het uitvoeren van een contactloze betaling is het van belang dat de klant zijn of haar betaalpas in een vloeiende beweging tegen de bovenkant van de pinautomaat aan tikt. U hoort daarna een kort piepje ten teken dat de betaalautomaat de kaart heeft gelezen.

Als de afstand tussen de betaalpas en de automaat te groot is, of als de pas tegen de zijkant van de automaat getikt wordt, klinkt er een langere piep en staat er in beeld dat de kaart geweigerd is. Geen zorgen, er is geen betaling gedaan en u kunt het opnieuw proberen door op OK te drukken.

Hoe kan ik mijn betaalautomaat omruilen naar een nieuwe contactloze betaalautomaat?

Voor bestaande klanten hebben we een aantrekkelijke aanbieding om voordelig over te kunnen stappen naar een nieuw abonnement. Kijk voor alle informatie op onze speciale inruil-pagina en vul uw gegevens in. Wij zullen u dan een passend voorstel doen toekomen.

Ik heb geen mobiel bereik op mijn mobiele betaalautomaat, wat nu?

Onze betaalautomaten werken op het GPRS netwerk van diverse providers. Het kan zo zijn dat er op uw locatie (tijdelijk) een verminderde dekking is. Graag verzoeken wij u contact op te nemen met onze servicedesk via het nummer 088-426 2700 of door een e-mail naar info@sepay.nl te sturen. We zullen dan samen met u het probleem zo snel mogelijk verhelpen.

Hoe draai ik een dagoverzicht uit van mijn transacties op mijn nieuwe pinautomaat?

Als u een nieuwe, zwarte betaalautomaat van SEPAY heeft, dan kunt u een totaaloverzicht uitdraaien van de voorgaande dag en de dag van vandaag. Volg hiervoor de volgende stappen:

  1. Druk op de MENU knop.

  2. Toets ‘3’ in voor de Rapportages

  3. Toets ‘1’ in om deze te Printen

  4. Toets 0 -> Huidige transacties (vandaag)

  5. Toets 1 ->Vorige transacties (gisteren)

  6. Toets 2 -> Huidige + vorige transacties (beiden)

  7. Tot slot selecteert u de optie ‘0-1’ en daarna drukt u op de groene knop ‘OK’

  8. Uw rapportage wordt nu uitgeprint

Hoe zet ik het geluid van de toetsknoppen aan?

Om het geluid van de toetsknoppen aan te zetten volgt u de volgende stappen:

  1. Druk op de ‘F’-toets

  2. Selecteer de optie ‘0-Telium Manager’

  3. Selecteer de optie ‘5-Initialization’

  4. Selecteer de optie ‘8-Beep On Key’

  5. Selecteer de optie ‘On’ en druk op de groene knop ‘OK’

Hoe weet ik of mijn transactie is geslaagd?

Een transactie is gelukt wanneer de transactiebon is afgedrukt. Dit gebeurt pas nadat de processor (Equens) de transactie heeft gevalideerd. Deze bon is dan ook het transactiebewijs.

Staat uw antwoord er niet bij?

Heeft u een vraag over één van onze producten of diensten, maar staat deze hier niet vermeld? Aarzel dan niet om contact met ons op te nemen. We staan graag voor u klaar.

Verzendenleegmaken