Laat je klanten toch afrekenen bij een stroomstoring

Op vrijdag 27 maart kampte een groot deel van Noord-Holland met de grootste stroomstoring in 10 jaar. Dat was een gevolg van een defect in een hoogspanningsstation in Diemen. De storing die grote delen van het land plat legde, had betrekking op het hoogspanningsnet. Het openbaar vervoer ondervond veel hinder van de storing en ook op Schiphol werd alles stilgelegd. Bovendien moesten ziekenhuizen in Noord-Holland overgaan op noodstroomvoorzieningen. Maar ook veel gewone winkeliers ondervonden hinder van de stroomstoring, bijvoorbeeld omdat de pinautomaten plotseling niet meer werkten. In dit blogartikel leg ik uit hoe je met een ‘SEPA Eenmalige Machtiging Pinnen’ toch klanten kunt laten afrekenen.

 

SEPA Eenmalige Machtiging Pinnen

Dollarphotoclub_56801989Als de pinautomaat in je winkel niet werkt, bijvoorbeeld door een stroomstoring of omdat het GPRS-netwerk van KPN of Vodafone (tijdelijk) niet beschikbaar is, dan zijn er altijd nog alternatieven om de klant toch een mogelijkheid te bieden om af te rekenen. Uiteraard is een cash-betaling een mogelijkheid, maar daarnaast is het ook mogelijk om de klant een SEPA Eenmalige Machtiging Pinnen te laten tekenen. Hiermee machtigt de klant de winkelier om eenmalig het bedrag af te laten schrijven van de rekening.

Voor het aanvragen van de SEPA Eenmalige Machtiging Pinnen formulieren neem je contact op met PMP administratiekantoren. Zij hebben de juiste gegevens nodig, waaronder de gegevens van het pincontract met je bank. Ook de bedrijfsgegevens – zoals naam, adres en het IBAN-nummer waarop het geld moet worden gestort – worden voorgedrukt op het SEPA Eenmalige Machtiging Pinnen formulier. Het overige deel van het formulier wordt ingevuld op het moment van de storing.

Hoe het werkt

De SEPA Eenmalige Machtiging Pinnen kun je gebruiken bij een betaaltransactie tot maximaal € 150,-. Het formulier is alleen geldig indien er een storing is in de betaalapparatuur, de datacomverbinding of achterliggende verwerkende systemen. Het formulier dient bovendien volledig ingevuld te worden. Nadat het formulier is ingevuld, stuur je het in de bijbehorende retourenvelop naar PMP Administratiekantoren. PMP verwerkt de machtiging en houd je op de hoogte van de status van de betaling. Uitbetaling van succesvolle incasso’s vindt normaal gesproken binnen zes weken na het inzenden plaats op het IBAN-nummer dat op het formulier vermeld staat. In het geval je de SEPA Eenmalige Machtiging Pinnen uiteindelijk niet uitbetaald krijgt, dien je zelf actie te ondernemen richting de klant.

De formulieren bestellen en insturen

Zorg er voor dat je altijd een aantal formulieren van SEPA Eenmalige Machtiging Pinnen in de winkel hebt liggen. Om deze formulieren te bestellen neem je contact op met PMP, via het telefoonnummer 088 – 567 83 75. De Servicedesk is geopend op werkdagen van 09.00 tot 17.00 uur.
De ingevulde formulieren SEPA Eenmalige Machtiging Pinnen dienen voor een spoedige verwerking te worden verzonden naar:

PMP Administratiekantoren B.V.
t.a.v. Eenmalige Machtiging Pinnen
Postbus 90003, 1006 BA Amsterdam

De betaling is niet gegarandeerd

Het is goed om je te beseffen dat de SEPA Eenmalige Machtiging Pinnen géén gegarandeerde betaling is, in tegenstelling tot normale pinbetalingen. Daarom is het van groot belang dat de klant zijn gegevens juist invult en dat je die controleert. Vraag bij voorkeur ook om een kopie van een rijbewijs, ID-kaart of paspoort. Mocht de transactie mislukken omdat de incasso niet lukt, dan dien je namelijk zélf de klant in kwestie te benaderen om alsnog het geld te ontvangen. Daarnaast kan de klant de betalingen gedurende acht weken storneren. Bekijk alle voorwaarden in één handig document.

Heb je zelf nog tips voor betalingen als de pinautomaat door een storing niet werkt? Laat het ons weten in de reacties.

Leave a Comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Langer dan 3 maanden huren? Dat kan!

We hanteren een maximale huurtijd van 3 maanden. Wilt u de pinautomaat langer gebruiken, dan is dit mogelijk. U start met het huren van een pinautomaat met een looptijd van 3 maanden. Tot deze drie maanden is dit een normale huurperiode.

Wilt u een pinautomaat langer dan 12 maanden huren? Dan kunt u beter leasen.

Tarieven

Omschrijving
Maandelijkse
Abbon.
SEPAY Vast€ 47,50
SEPAY Vast Duo€ 60,00
SEPAY Mobiel€ 47,50
SEPAY Mobiel Wifi€ 60,00
SEPAY Mini€ 35,00
Transactietarief: € 0,18

Voorbeeld

Een ondernemer wil voor 7 maanden een mobiele pinautomaat (SEPAY Mobiel) huren. Dat kan, de eerste 3 maanden zal op basis van normale huur zijn met een periode van 3 maanden. Na 3 maanden wordt dit contract automatisch verbroken en wordt de huurperiode tesamen met de gemaakte transacties afgerekend  (€ 149,00 transactieskosten inschrijfkosten). De pinautomaat blijft bij deze ondernemer, maar de resterende 4 maanden zal deze worden voortgezet onder een tijdelijke lease overeenkomst. Deze wordt maandelijks gefactureerd.

Wat gebeurt er na 3 maanden?

Na drie maanden verbreken we de huurovereenkomst en wordt deze voortgezet binnen een lease-constructie die iedere maand opzegbaar is. De betaalde borg wordt verrekend en u wordt maandelijks gefactureerd voor deze lease-overeenkomst.