Hoewel wij enorm ons best doen om u te (blijven) voorzien van een goed werkende pinautomaat, kan het helaas gebeuren dat uw pinautomaat niet meer goed functioneert. Het is en blijft natuurlijk een computer met software. Om u op weg te helpen hebben we de meest veel voorkomende foutmeldingen op een rij gezet, die u zelf kunt doorlopen. Dit leidt tot een flinke tijdsbesparing.
Mocht u niet heel handig zijn met onze pinautomaten of u wilt hierbij begeleid worden? Geen probleem, daarvoor hebben we onze servicedesk!
- Herstart de pinterminal;
- Druk op F1;
- Kies voor 1 Terminal;
- Kies voor 2 GPA Logon.
- Is de pinterminal voldoende opgeladen?;
Zo ja, herstart de pinterminal; - Is de pinterminal niet voldoende opgeladen?
Zet deze dan aan de lader en herstart daarna de pinterminal.
- Herstart de pinterminal;
Registreert de pinterminal zich op het netwerk?- Ja? Voer dan een test transactie van €0,01 uit, bij akkoord is het probleem opgelost;
- Nee? controleer de instellingen en zorg ervoor dat deze op GPRS staat (F1 > 2 > 2 > 1).
- Herstart de pinterminal;
- Verbonden met het netwerk?
Voer een test transactie uit; - Niet verbonden met het netwerk?
Graag de reserve simkaart plaatsen;
- Verbonden met het netwerk?
- Herstart de pinterminal en voer een test transactie van €0,01 uit.
- Kaart hoger aanbieden, iets hoger richting bonklep;
- Kaart pas weghalen als de terminal een akkoord geeft;
- Kaart eventueel schoonmaken/ of andere kaart testen;
- Eventueel terminal herstarten.
- Open het klepje aan de achterkant;
- Haal de batterij en de simkaart eruit;
- Druk de simkaart goed plat en maak deze schoon;
- Plaat de simkaart en de batterij weer terug. Let op dat deze weer juist wordt terug geplaats (bekijk foto; nieuwe tab);
- Herstart de pinterminal.
Dit is een tamper neem contact met ons op om de pinterminal om te ruilen.
- Herstart de pinterminal;
- Indien herstarten niet heeft geholpen dan graag de pinterminal uitzetten en sim eruit halen, goed plat drukken, terug plaatsen op de juiste wijze en terminal weer aanzetten;
- Indien stap 2 ook niet helpt dan graag de terminal voor 15 min uitzetten en daarna weer herstart;
- Wanneer geen van bovenstaande stappen hebben geholpen kunt u de reserve simkaart plaatsen in de pinterminal en de pinterminal weer herstarten.
- Druk op F1;
- Kies voor 1 Terminal;
- Druk op het pijltje rechts onderin om naar het volgende scherm te gaan;
- Kies voor 1 Device;
- Bij ‘Beep on Key’ druk op 1 en Enter (Om toetsgeluiden in het menu te activeren);
- Bij ‘Beep on Pin’ druk op 1 en Enter (Om toetsgeluiden bij pininvoer te activeren);
- Bij ‘Beep Volume’ druk op Enter;
- Bij ‘Sleep Time(s)’ druk op Enter;
- Bij ‘Auto update hour’ druk op Enter;
- Bij ‘Auto update minute’ druk op Enter;
- Bij ‘Theme’ druk op Enter;
- Ga terug naar het hoofdscherm.
- Controleer of de bonrol op de juiste manier in de automaat is geplaatst;
Indien deze correct is geplaatst:- Bekijk de aandrukrol (grijs/wit) rol binnen de bonrolhouder op beschadigingen;
- Maak deze vetvrij met een droge doek.
- Herstart de pinterminal;
- Druk op F1;
- Kies voor 1 Terminal;
- Kies voor 2 GPA Logon.
Blijft de terminal conf error aangeven?- Is de terminal verbonden met WIFI zet dit dan om naar GPRS (F1 > 2 > 2 > 1);
- Is de terminal met GPRS verbonden probeer dan de terminal te verbinden met WIFI (F1 > 2 > 2 >3 > druk op enter en kies dan voor 5 WIFI en voer het WIFI wachtwoord in).
- Is de pinterminal voldoende opgeladen?;
Zo ja, herstart de pinterminal; - Is de pinterminal niet voldoende opgeladen?
Zet deze dan aan de lader en herstart daarna de pinterminal.
- Herstart de pinterminal;
Registreert de pinterminal zich op het netwerk?- Ja? Voer dan een test transactie van €0,01 uit, bij akkoord is het probleem opgelost;
- Nee? controleer de instellingen en zorg ervoor dat deze op WIFI staan (F1 > 2 > 2 > 3);
- Staat deze op Wifi en werkt deze nog steeds niet?
Schakel dan over op de Simkaart (F1 > 2 > 2 > 1).
- Herstart de pinterminal;
- Verbonden met het netwerk?
Voer een test transactie uit; - Niet verbonden met het netwerk?
Graag de reserve simkaart plaatsen;
- Verbonden met het netwerk?
- Herstart de pinterminal en voer een test transactie van €0,01 uit.
- Kaart hoger aanbieden, iets hoger richting bonklep;
- Kaart pas weghalen als de terminal een akkoord geeft;
- Kaart eventueel schoonmaken/ of andere kaart testen;
- Eventueel terminal herstarten.
- Open het klepje aan de achterkant;
- Haal de batterij en de simkaart eruit;
- Druk de simkaart goed plat en maak deze schoon;
- Plaat de simkaart en de batterij weer terug. Let op dat deze weer juist wordt terug geplaats (bekijk foto; nieuwe tab);
- Herstart de pinterminal.
Dit is een tamper neem contact met ons op om de pinterminal om te ruilen.
- Herstart de pinterminal;
- Registreert de pinterminal zich op het netwerk?;
- Ja? voer dan een test transactie van €0,01 uit, bij akkoord is het probleem opgelost;
- Nee? controleer de instellingen en zorg ervoor dat deze op WIFI staan (F1 > 2 > 2 > 3);
- Staat deze op Wifi en werkt deze nog steeds niet?
Schakel dan over op de Simkaart (F1 > 2 > 2 > 1);
- Herstart de pinterminal;
- Herstart geen gewenst effect? Graag de pinterminal uitzetten en sim eruit halen, goed plat drukken, terug plaatsen op de juiste wijze en terminal weer aanzetten;
- Indien vorige stap niet heeft geholpen, graag de terminal voor 15 min uitzetten en daarna weer herstart;
- Wanneer geen van bovenstaande stappen hebben geholpen kunt u de reserve simkaart plaatsen in de pinterminal en de pinterminal weer herstarten.
- Druk op F1;
- Kies voor 1 Terminal;
- Druk op het pijltje rechts onderin om naar het volgende scherm te gaan;
- Kies voor 1 Device;
- Bij ‘Beep on Key’ druk op 1 en Enter (Om toetsgeluiden in het menu te activeren);
- Bij ‘Beep on Pin’ druk op 1 en Enter (Om toetsgeluiden bij pininvoer te activeren);
- Bij ‘Beep Volume’ druk op Enter;
- Bij ‘Sleep Time(s)’ druk op Enter;
- Bij ‘Auto update hour’ druk op Enter;
- Bij ‘Auto update minute’ druk op Enter;
- Bij ‘Theme’ druk op Enter;
- Ga terug naar het hoofdscherm.
- Controleer of de bonrol op de juiste manier in de automaat is geplaatst;
Indien deze correct is geplaatst:- Bekijk de aandrukrol (grijs/wit) rol binnen de bonrolhouder op beschadigingen;
- Maak deze vetvrij met een droge doek.
- Herstart de pinterminal;
- Druk op F1;
- Kies voor 1 Terminal;
- Kies voor 2 GPA Logon.
- Indien bovenstaande niet heeft gewerkt, controleer het volgende:
- Is de netwerkkabelgoed aangesloten?;
- Is er een verbindingmet het netwerk?;
- Staat de terminal op Etherneten DHCP aan?;
- Eventueel netwerkkabel op andere poort van het modem aansluiten;
- Andere netwerkkabel;
- Modem resetten.
- Herstart de terminal;
Registreert de terminal zich op het netwerk?;- Ja? test trancatie (€ 0,01) -> akkoord;
- Nee? check de instellingen en zorg ervoor dat deze op Ethernet staan en dat DHCP aan staat;
Terminal op Ethernet zetten:- Druk op F1;
- Kies voor 2 Communication;
- Kies voor 2 Comm Type;
- Kies voor 2 Ethernet;
- Druk op de rode cancel/stoptoets totdat je terug bent in het hoofscherm;
- Herstart de terminal;
- Herstart de terminal;
- Herstart de pinterminal;
- Verbonden met het netwerk?
Voer een test transactie uit; - Niet verbonden met het netwerk?
Graag de reserve simkaart plaatsen;
- Verbonden met het netwerk?
- Herstart de pinterminal en voer een test transactie van €0,01 uit.
- Kaart hoger aanbieden, iets hoger richting bonklep;
- Kaart pas weghalen als de terminal een akkoord geeft;
- Kaart eventueel schoonmaken/ of andere kaart testen;
- Eventueel terminal herstarten.
- Druk op F1;
- Kies voor 2 Communication;
- Kies voor 2 Comm Type;
- Kies voor 2 Ethernet;
- Druk op de rode cancel/stoptoets totdat je terug bent in het hoofscherm;
- Herstart de terminal.
- Druk op F1;
- Kies voor 2 Communication;
- Kies voor 4 Ethernet;
- Bij ‘If enable DHCP?’ kies 1 en druk op Enter;
- Druk op de rode cancel/stoptoets totdat je terug bent in het hoofscherm;
- Herstart de terminal.
Dit is een tamper neem contact met ons op om de pinterminal om te ruilen.
- Druk op F1;
- Kies voor 1 Terminal;
- Druk op het pijltje rechts onderin om naar het volgende scherm te gaan;
- Kies voor 1 Device;
- Bij ‘Beep on Key’ druk op 1 en Enter (Om toetsgeluiden in het menu te activeren);
- Bij ‘Beep on Pin’ druk op 1 en Enter (Om toetsgeluiden bij pininvoer te activeren);
- Bij ‘Beep Volume’ druk op Enter;
- Bij ‘Sleep Time(s)’ druk op Enter;
- Bij ‘Auto update hour’ druk op Enter;
- Bij ‘Auto update minute’ druk op Enter;
- Bij ‘Theme’ druk op Enter;
- Ga terug naar het hoofdscherm.
- Controleer of de bonrol op de juiste manier in de automaat is geplaatst;
Indien deze correct is geplaatst:- Bekijk de aandrukrol (grijs/wit) rol binnen de bonrolhouder op beschadigingen;
- Maak deze vetvrij met een droge doek.
- Herstart de pinterminal;
- Druk op F1;
- Kies voor 1 Terminal;
- Kies voor 2 GPA Logon.
- Herstart de pinterminal;
Registreert de pinterminal zich op het netwerk?- Ja? Voer dan een test transactie van €0,01 uit, bij akkoord is het probleem opgelost;
- Nee? controleer de instellingen en zorg ervoor dat deze op GPRS staat (F1 > 2 > 2 > 1).
- Herstart de pinterminal;
- Verbonden met het netwerk?
Voer een test transactie uit; - Niet verbonden met het netwerk?
Graag de reserve simkaart plaatsen;
- Verbonden met het netwerk?
- Herstart de pinterminal en voer een test transactie van €0,01 uit.
- Open het klepje aan de achterkant;
- Haal de batterij en de simkaart eruit;
- Druk de simkaart goed plat en maak deze schoon;
- Plaat de simkaart en de batterij weer terug. Let op dat deze weer juist wordt terug geplaats (bekijk foto; nieuwe tab);
- Herstart de pinterminal.
Dit is een tamper neem contact met ons op om de pinterminal om te ruilen.
- Herstart de pinterminal;
- Indien herstarten niet heeft geholpen dan graag de pinterminal uitzetten en sim eruit halen, goed plat drukken, terug plaatsen op de juiste wijze en terminal weer aanzetten;
- Indien stap 2 ook niet helpt dan graag de terminal voor 15 min uitzetten en daarna weer herstart;
- Wanneer geen van bovenstaande stappen hebben geholpen kunt u de reserve simkaart plaatsen in de pinterminal en de pinterminal weer herstarten.
- Druk op F1;
- Kies voor 1 Terminal;
- Druk op het pijltje rechts onderin om naar het volgende scherm te gaan;
- Kies voor 1 Device;
- Bij ‘Beep on Key’ druk op 1 en Enter (Om toetsgeluiden in het menu te activeren);
- Bij ‘Beep on Pin’ druk op 1 en Enter (Om toetsgeluiden bij pininvoer te activeren);
- Bij ‘Beep Volume’ druk op Enter;
- Bij ‘Sleep Time(s)’ druk op Enter;
- Bij ‘Auto update hour’ druk op Enter;
- Bij ‘Auto update minute’ druk op Enter;
- Bij ‘Theme’ druk op Enter;
- Ga terug naar het hoofdscherm.
- Druk op de F toets (deze staat onder de 7);
- Kies voor GPAS (optie 1 of 2);
- Kies voor 0 App config;
- Kies voor 0 GPA Logon.
Dit is een tamper neem contact met ons op om de pinterminal om te ruilen.
- Druk op menu (F4 toets);
- Kies voor 3 rapportage;
- Optie 2 X-Totalen (Tussentijdse rapportage), of:
- Optie 3 Z-Totalen (dit is de eindtotaal -> Dagafsluiting);
- Kies voor 0 compact of 1 uitgebreid (Keuze).
Controleer de volgende onderdelen:
- Is de terminal voldoende opgeladen?;
- Zit er een toets vast?;
- Batterij eruit laten halen en terug plaatsen;
Blijft het probleem zich aanhouden? Probeer dan het volgende:- Terminal zonder batterij aan de lader zetten, gaat de terminal wel normaal aan dan ligt het aan de batterij en dient de batterij vervangen te worden;
- Gaat de terminal zonder batterij aan de lader ook niet aan? Dan dient de terminal vervangen te worden.
- Herstart de pinterminal door de “CLEAR” (geel) en de “PUNT” toets tegelijk ingedrukt te houden;
- Controleer netwerkverbinding.
- Pinterminal herstarten;
Indien herstarten niet helpt download uitvoeren:- F4/menu;
- Kies voor 5 technisch menu;
- Kies voor 0 update.
- Controleer of de bonrol op de juiste manier in de automaat is geplaatst;
Indien deze correct is geplaatst:- Bekijk de aandrukrol (grijs/wit) rol binnen de bonrolhouder op beschadigingen;
- Maak deze vetvrij met een droge doek.
- Druk op de F toets (deze staat onder de 7);
- Kies voor GPAS (optie 1 of 2);
- Kies voor 0 App config;
- Kies voor 0 GPA Logon.
Dit is een tamper neem contact met ons op om de pinterminal om te ruilen.
- Druk op menu (F4 toets);
- Kies voor 3 rapportage;
- Optie 2 X-Totalen (Tussentijdse rapportage), of:
- Optie 3 Z-Totalen (dit is de eindtotaal -> Dagafsluiting);
- Kies voor 0 compact of 1 uitgebreid (Keuze).
Wat voor kleur is het netwerkicoontje?
- Rood? > kabel aangesloten maar geen ip adres. (DHCP werkt niet);
- Groen? > netwerk aangesloten en heeft een IP adress (zou moeten werken);
- Wit? > netwerkkabel niet aangesloten of kabel stuk.
- Herstart de pinterminal door de “CLEAR” (geel) en de “PUNT” toets tegelijk ingedrukt te houden;
- Controleer netwerkverbinding.
- Pinterminal herstarten;
Indien herstarten niet helpt download uitvoeren:- F4/menu;
- Kies voor 5 technisch menu;
- Kies voor 0 update.
- Controleer of de bonrol op de juiste manier in de automaat is geplaatst;
Indien deze correct is geplaatst:- Bekijk de aandrukrol (grijs/wit) rol binnen de bonrolhouder op beschadigingen;
- Maak deze vetvrij met een droge doek.