Contactloos PinnenBeacons en iBeacons

Verhoog jouw omzet met Beacons

Elke ondernemer worstelt dagelijks met de gedachte, hoe krijg ik meer klanten in mijn winkel en hoe verhoog ik mijn omzet? Waar voorheen voornamelijk aandacht werd gespendeerd aan het (fysieke) zicht, zoals de etalage, passantenstroom en uithangborden, wordt deze steeds meer en meer naar Online verplaatst. Om deze twee werelden te combineren is de Beacon ontwikkeld.

 

Hoe werken Beacons

Wat zijn Beacons?

Beacons zijn kleine kastjes die de online en offline wereld met elkaar combineert. Als ik zeg klein, dan bedoel ik ook klein. Een kastje lijkt op een moderne steen en is niet dikker dan 24 mm. Deze kunnen voor meerdere doelen worden ingezet. Denk aan het informeren van passanten over een mooie aanbieding of bepaalde producten een interactie met elkaar te laten plaatsvinden. Verderop in deze blog meer uitleg over dit laatste.

Apple was de eerste die een Beacon op de markt bracht (de iBeacon) in 2013.  Daarna kwam al snel Estimote en sinds kort ook Paypal. Elk kastje heeft ongeveer een bereik van 50 meter en werken op basis van bluetooth (niet op NFC). De reden van deze keuze hiervoor is dat bluetooth een groter bereik heeft,nl. 100 meter.

Inzetten van Beacons

Alhoewel Beacons al een tijd op de markt is, neemt het gebruik mondjesmaat toe op de Nederlandse markt. Een Beacon is bedoeld om personen te informeren. Dit kan via de smartphone wanneer deze in de buurt zijn. Bepaalde musea heeft deze oplossing ingezet om meer informatie te bieden over kunstwerken.

Een andere mooie oplossing is om bepaalde elementen (producten) een interactie te laten plaatsvinden. Denk bijvoorbeeld aan een kledingstuk die uit een rek wordt gepakt, dat er een promotievideo over dat kledingstuk wordt gespeeld op een display.

Daarnaast kun je deze vormen ook nog eens met elkaar combineren. Dan wordt het pas echt interessant…

 

Werken Beacons omzet verhogend?

Antwoord is volmondig Ja! Wanneer meer passanten jouw winkel betreden, vergroot dit ook de kans op meer omzet. Als je jouw klanten ook nog een extra beleving kan bieden, dan is de kans nóg groter dat zij terug zullen komen. Daarnaast heeft het inzetten van Beacons ook nog een ander mooi voordeel…

Meer inzicht

Enkele jaren geleden was er enorme opheffing over WIFI tracking in winkels. Er is daarna ook een verbod gekomen op het “tracken” van je klanten. Met Beacons kun je dezelfde strategie opnieuw inzetten en biedt nog meer inzichten. Zo kun je precies zien wie er binnen is geweest en welke route hij/zij heeft bewandeld en welke producten deze persoon heeft bekeken en heeft gekocht. Daarmee kun je jouw winkel opnieuw ordenen en de “gemiste” omzet nogmaals aanbieden aan die personen in bijvoorbeeld een mailing.

Binnenkort: Betalen via Beacons

Beacons worden nog niet gebruikt om betalingen te doen in Nederland. Wel heeft Apple een patent aangevraagd om te betalen via Bluetooth, maar ja, iedereen weet ongeveer wel wat de status is van ApplePay in Nederland momenteel. Via NFC of vingerafdruk (op de iPhone) kan de authenticatie plaatsvinden, zodat de veiligheid is gewaarborgd.

Paypal wil de Beacon gebruiken om betalingen via hun App te laten lopen. De app checkt automatisch in bij winkels die Beacons gebruikt. Hierdoor weet de winkelier wie de klant is en of de artikelen zijn afgerekend.

 

Wat kosten Beacons?

Verrassend genoeg zijn Beacons zelf de kosten niet. Afhankelijk van het type Beacon je wilt hebben, hangt er een prijskaartje aan. Vanaf € 50,00 heb je al een starterpack van 3 Beacons. De kracht zit hem met name in het combineren van verschillende Beacons die een bepaalde interactie vormen. De investering ligt met name op gebied van de technische inrichting. Bedenk goed wat je als ondernemer wilt bereiken met beacons en welk voordeel je hier uit wilt halen.

Succes met ondernemen!