Elektronisch betalen is in Nederland al jarenlang de norm. Deze methode van afrekenen is inmiddels zo ingeburgerd, dat een bepaalde vorm van elektronisch betalen, de Chipknip, alweer wordt afschaft. Op 1 januari 2015, om precies te zijn. Doordat pintransacties via breedbandinternet steeds sneller konden worden uitgevoerd en veiliger waren, nam de behoefte voor de Chipknip, waar van te voren al geld op was geladen dat zonder pincode kon worden afgeboekt, steeds verder af. Een minder bekend fenomeen is het retourpinnen. Bij deze handeling wordt er geld teruggestort op de rekening van de klant, bijvoorbeeld als een aangekocht artikel teruggebracht wordt naar de winkel. In dit blogartikel gaan we dieper in op de technieken achter het retourpinnen.

 

Niet goed? Pin je geld terug!

Krijg je geld terug met retourpinnenNu contant geld eerder uitzondering dan regel is geworden, vonden zowel banken als winkeliers de tijd rijp om retourpinnen in Nederland mogelijk te maken. Pinnen aan de kassa is gemeengoed geworden, en winkeliers proberen (uit veiligheidsoverwegingen) zo min mogelijk contant geld in de winkel te hebben. Retourpinnen zorgt ervoor dat er nog minder behoefte is aan brief- en muntgeld in de kassa.

“Met retourpinnen komen banken tegemoet aan een al langer geuite wens van de detailhandel”, zegt Fred van Pouderoijen, manager Zakelijk Betalen van Rabobank. “Het is efficiënter en veiliger voor de ondernemer, maar zeker ook voor de consument. Er zijn steeds meer klanten die het niet prettig vinden om het geld dat zij na ruil of borg retour krijgen cash te ontvangen.”

Klanten die reeds betaalde artikelen terugbrengen naar de winkel, steken de pas in de betaalautomaat, waarna de winkelier aan zijn kant opdracht geeft het aankoopbedrag te retourneren. Na een geslaagde opdracht ontvangt de klant een ondertekende retourpinbon als bewijs. De volgende werkdag wordt het bedrag bijgeschreven op rekening van de klant.

Geschikt voor alle betaalpassen, maar niet voor alle pinautomaten

Retourpinnen is geschikt voor alle betaalpassen. Wel geldt de optie alleen voor aankopen die ook met een pas zijn afgerekend. Contante betalingen, betalingen met cadeaubonnen, tegoedvouchers en betalingen met iDEAL komen niet in aanmerking voor Retourpinnen. Vooralsnog is retourpinnen alleen interessant voor de retailbranche, omdat daar met name goederen teruggebracht worden. Gebruikers van SEPAY-pinautomaten kunnen nog geen gebruik maken van retourpinnen. Dat komt omdat deze dienst ondersteund moet worden door de banken die de transacties verwerken, zoals ABN AMRO, ING of Rabobank. SEPAY maakt echter gebruik van een derdengeldenrekening van Equens. Deze ondersteunt (nog) geen retourpinnen. Zodra dit wel mogelijk wordt, leest u dat natuurlijk hier, op het blog van SEPAY.

Heeft u nog aanvullende opmerkingen of vragen over retourpinnen? Stel ze hieronder en doe mee aan de discussie.

Over de auteur
Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet getoond. Verplichte velden zijn gemarkeerd met een *

U kunt HTML gebruiken bij de opmaak van uw reactie, zoals: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>

formulier leegmakenVerzenden