De verwerkingstijd van transacties

Als u als ondernemer een pinautomaat in bezit heeft, van SEPAY of van een ander merk, dan kan het enkele dagen duren voordat de pinbetalingen op uw rekening zijn bijgeschreven. Voor veel ondernemers is dit erg vervelend, omdat ze in financiële moeilijkheden kunnen komen. Mijn collega’s van het call center krijgen dan ook regelmatig vragen van bezorgde klanten of deze verwerking niet sneller zou kunnen plaatsvinden. In dit blogartikel leggen we precies uit hoe het zit.

Zorgeloos genieten dankzij contactloos betalen met SEPAYSEPAY is door Betaalvereniging Nederland gecertificeerd als Acceptant Payment Service Provider (APSP). Een APSP is een tussenpersoon die bemiddelt tussen u als ondernemer en de betalingsverwerkers bij het afhandelen van pinbetalingen. Daarbij maken we gebruik van een stichting derdengeldenrekening. Dat is voor een APSP een wettelijk verplichte tussenrekening van een onafhankelijke stichting. Betalingsverwerker Equens maakt ieder aankoopbedrag hierop over, waarna de stichting het naar uw rekening overgemaakt. Doel hiervan is dat alle gelden gescheiden blijven van het kantoorvermogen van SEPAY, ter bescherming van oneigenlijk gebruik of faillissement.

Doordat Equens niet 7 dagen per week gelden doorstort, kan het soms een aantal dagen duren voordat de pinbetaling op uw rekening staat bijgeschreven. Niet alleen SEPAY, maar ook andere aanbieders van pinsystemen hebben hier last van. Detailhandel Nederland luidde daarom recentelijk de noodklok over dit probleem.

Het Ministerie van Financiën werkt aan een oplossing

Minister Jeroen Dijsselbloem van Financiën heeft inmiddels bij banken aangedrongen om de trage verwerking van pinbetalingen te versnellen. (Bron: Nu.nl).

Het zou elk jaar om honderdtien dagen gaan dat ondernemers op hun geld moeten wachten. ”Als iemand donderdagavond of vrijdag wat koopt, wordt het bedrag direct van zijn rekening gehaald. Maar de winkelier krijgt het pas op de dinsdag na Pasen bijgeschreven”, aldus voorzitter Jan Meerman van Detailhandel Nederland.

“De bank zit dagenlang op dat geld. En dan praat je in zo’n paasweekend wel over 500 miljoen euro aan omzet waarover de winkels pas dagen later kunnen beschikken.” De situatie is volgens hem niet langer houdbaar. Winkeliers hebben het geld hard nodig. ”Wij zijn er niet om de banken te sponsoren. Banken zijn dienstverleners die ons moeten faciliteren.”

Betaalvereniging Nederland erkent het probleem en werkt samen met andere betrokken partijen aan een nationale oplossing, zei adjunct-directeur Gijs Boudewijn. Volgens hem wordt het probleem veroorzaakt door Europese afspraken. Door de verschillende belangen van de eurolanden zit een Europese oplossing op korte termijn er niet in. Daarom wordt gekeken naar een oplossing voor Nederland.

Wanneer de situatie voor u als ondernemer verandert, leest u dat natuurlijk op het blog van SEPAY als eerste. Heeft u nog aanvullingen of opmerkingen? Laat ze dan achter in de reacties.

Over de auteur
Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet getoond. Verplichte velden zijn gemarkeerd met een *

U kunt HTML gebruiken bij de opmaak van uw reactie, zoals: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>

formulier leegmakenVerzenden