Apple Pay is inmiddels alweer bijna een half jaar oud en in de Verenigde Staten aan een flinke opmars bezig. Twee maanden na de lancering had Apple Pay een marktaandeel van 1,7% van alle mobiele betalingen bij elkaar gescharreld. Dat ging vooral ten koste van Google Wallet, dat nu nog een marktaandeel van 4% heeft. Ter vergelijking: PayPal domineert momenteel, met 78% van de markt in handen. Maar Google zit niet stil. Ze zijn niet van plan om de opmars van Apple Pay gelaten aan zich voorbij te laten gaan. En dan is er nog Samsung, die andere technologiereus. Recentelijk hebben ze Samsung Pay aangekondigd, de tegenhanger van Apple’s slimme betaaldienst. Lees verder om te ontdekken of Google en Samsung Apple af kunnen stoppen.

 

Google Wallet

Google Wallet is een soort digitale kaartenbak op iedere Android-telefoon waar inwoners van de Verenigde staten hun credit- en debitcards kunnen toevoegen. Het biedt net als Apple Pay ondersteuning voor Contactloos Betalen. Met partners als Visa, Mastercard en Discover heeft Google in potentie een serieuze troef in handen. Bovendien heeft Google recentelijk SoftCard aangekocht, dat door de grootste netwerken in Amerika – AT&T, Verizon en T-Mobile – in het leven was geroepen als concurrent van Google Wallet. Al deze partijen hopen een graantje mee te pikken van de lucratieve ‘payment business’, deels ook om inzicht te krijgen in het aankoopgedrag van kopers. Privacygevoelige informatie waar adverteerders als Google handig op in denken te kunnen spelen.

Samsung Pay

Samsung-PaySamsung, de grootste concurrent en aartsrivaal van Apple, lanceerde op het Mobile World Congres zijn eigen betaalplatform aan: Samsung Pay. Deze dienst is, net als de dienst van Apple, maar in tegenstelling tot Google Wallet, uitsluitend beschikbaar op de eigen telefoons van de fabrikant, zoals de recent aangekondigde Samsung Galaxy S6. Net als bij de nieuwe generatie iPhones wordt een betaling goedgekeurd door een vingerafdruklezer. Een belangrijk verschil is dat Samsung Pay met meer pinautomaten werkt dan Apple Pay. Voor die laatste dienst is een pinautomaat met ondersteuning voor NFC benodigd, maar bij Samsung Pay is dat niet nodig. Ook bij pinautomaten met een magneetstriplezer werkt de dienst. En dat zijn er in de VS momenteel nog duizenden.

Maar is het beter dan Apple Pay?

Het is nu nog lastig te bepalen welke betaaldienst superieur is aan de andere. Samsung Pay komt pas in de zomer op de markt en er bestaan nog veel onduidelijkheden over de bescherming van persoonsgegevens en de veiligheid van het betaalplatform. Google Wallet heeft met de aankoop van SoftCard en de ondersteuning van AT&T, Verizon en T-Mobile een slimme zet gedaan, maar als het op privacygevoeligheid aankomt weet je bij Google nooit welke belangen voorop staan: die van de consument of die van bedrijven.

Wat denk jij?

Voorlopig zou ik mijn geld daarom letterlijk zetten op Apple Pay, dat in korte tijd enorm populair is geworden in Amerika. Maar goed, ik ben dan ook een Apple Fanboy.

Denk jij er anders over? Laat het weten in de comments.

Over de auteur
Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet getoond. Verplichte velden zijn gemarkeerd met een *

U kunt HTML gebruiken bij de opmaak van uw reactie, zoals: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>

formulier leegmakenVerzenden