Contactloos betalen met Smartphone

Contactloos betalen met smartphone: Waar gaat het mis?

Contactloos betalen is voor veel mensen dé manier om tijdens het winkelen af te rekenen. Het werkt simpel en snel, ideaal dus. Ook contactloos betalen met een smartphone is steeds meer in opkomst. Bijna iedereen heeft immers een smartphone bij de hand, wanneer je er altijd mee zou kunnen betalen wordt een pinpas overbodig. Super handig dus! Niet voor niets dat er een stijging ontstaat in het gebruik van mobiel betalen.

Van klanten krijgen wij vaak de vraag of contactloos betalen met een smartphone met onze mobiele pinautomaten mogelijk is. Het antwoord is volmondig ‘ja’! Wij ondersteunen deze innovatieve manier van betalen maar al te graag.

Helaas werkt het betalen met een smartphone nog niet altijd even goed. Daar zijn verschillende redenen voor, die we in deze blog uiteen zullen zetten.

Contactloos Betalen met Smartphone

Hoe werkt contactloos betalen met smartphone

Om scherp te krijgen wat er mis kan gaan bij contactloos betalen met een smartphone, is het goed om de techniek achter deze manier van betalen te begrijpen. De NFC Chip, die tegenwoordig in vrijwel iedere telefoon aanwezig is, maakt het contactloos betalen mogelijk.

Een NFC Chip werkt met een standaard protocol. Dit protocol maakt communicatie tussen de pinautomaat en de chip mogelijk. Het is echter wel belangrijk dat dit protocol op een goede manier wordt aangestuurd door het besturingssysteem dat op de smartphone is geïnstalleerd.

Hier gaat het soms fout.

Zo gaat het mis

Google, het bedrijf achter besturingssysteem Android, voorziet het besturingssysteem regelmatig van updates. Hierdoor worden nieuwe functies en toepassingen mogelijk en blijft de beveiliging goed op orde. Ook het protocol achter de NFC Chip kan in zo’n update worden aangepast. Bij een ingrijpende update kan het voorkomen dat ook de applicatie waarmee je de betalingen verricht een update nodig heeft.

Dat is makkelijker gezegd dan gedaan.

Voor mobiele toepassingen worden razendsnel updates geïntroduceerd, maar voor dergelijke betaalapps is dit een stuk moeilijker. Software dat betalingsverkeer regelt moet namelijk worden gecertificeerd en dat kan even duren. Hierdoor kan het gebeuren dat een betalingsapp achter loopt op het Android-besturingssysteem.

Het gevolg van dit achterlopen is dat de applicatie niet meer goed kan communiceren met het besturingssysteem en de NFC Chip. Dit is een belangrijke verklaring voor het mislukken van transacties.

Contactloze pinpas in case

Een andere reden waardoor transacties kunnen mislukken is dat er (nog) een contactloze bankpas in de telefoonbeschermer is. Door het aanbieden van de smartphone, kan deze bankpas het signaal verstoren, aangezien er twee NFC chips aanwezig zijn. Desondanks het (waarschijnlijk) gaat om dezelfde bankpas/rekening zal de transactie niet slagen. Helaas zijn er nog teveel hiaten aanwezig in de software, dat het risico te groot is om de bankpas thuis te laten. Het beste wat je in dit geval kunt doen, is de bankpas verwijderen uit de wallet waarin je smartphone zich bevindt.

Mobiele pinautomaten en smartphones

NFC Smartphone - Contactloos Betalen

Ook de mobiele pinautomaten werken met software. Verschillende pinautomaten kunnen natuurlijk verschillende soorten software gebruiken. Dit maakt dat het pinnen met een smartphone soms bij de ene pinautomaat wel lukt, en bij de andere niet. Uit ervaring weten we dat dit na enkele updates alweer andersom kan zijn.

 

Voorlopig is contactloos betalen met een smartphone daarom nog niet de meest betrouwbare manier voor het doen van betalingen. Hoewel we op de goede weg zijn, is verdere ontwikkeling binnen de betaalindustrie nodig. Uiteraard werken we hier als SEPAY graag aan mee

Android

In deze blog hebben we ons gericht op het besturingssysteem Android. De belangrijkste reden hiervoor is dat Apple Pay nog niet beschikbaar is in Nederland. We houden de ontwikkelingen rondom Apple Pay natuurlijk nauwlettend in de gaten.

Mobiel betalen met SEPAY

In deze blog zijn we ingegaan op een innovatieve manier van betalen: contactloos met een smartphone. We hebben besproken dat dit vaak goed gaat, maar dat er soms ook problemen zijn met de software updates. Ontwikkelingen in de betaalindustrie moeten deze manier van betalen betrouwbaarder gaan maken.

Ook de mobiele pinautomaten van SEPAY zijn geschikt voor contactloos betalen met een smartphone. Onze pinautomaten zijn simpel in gebruik en te koop of voor verschillende periodes te huur. Neem een kijkje op onze website voor meer informatie.

Langer dan 3 maanden huren? Dat kan!

We hanteren een maximale huurtijd van 3 maanden. Wilt u de pinautomaat langer gebruiken, dan is dit mogelijk. U start met het huren van een pinautomaat met een looptijd van 3 maanden. Tot deze drie maanden is dit een normale huurperiode.

Wilt u een pinautomaat langer dan 12 maanden huren? Dan kunt u beter leasen.

Tarieven

Omschrijving
Maandelijks
Abonnement
SEPAY Vast€ 47,50
SEPAY Vast Duo€ 60,00
SEPAY Mobiel€ 47,50
SEPAY Mobiel Wifi€ 60,00
SEPAY Mini€ 35,00
Transactietarief: € 0,18

Voorbeeld

Een ondernemer wil voor 7 maanden een mobiele pinautomaat (SEPAY Mobiel) huren. Dat kan, de eerste 3 maanden zal op basis van normale huur zijn met een periode van 3 maanden. Na 3 maanden wordt dit contract automatisch verbroken en wordt de huurperiode tezamen met de gemaakte transacties afgerekend. De pinautomaat blijft bij deze ondernemer, maar de resterende 4 maanden zal deze worden voortgezet onder een tijdelijke lease overeenkomst. Deze wordt maandelijks gefactureerd.

Wat gebeurt er na 3 maanden?

Na drie maanden verbreken we de huurovereenkomst en wordt deze voortgezet binnen een lease-constructie die iedere maand opzegbaar is. De betaalde borg wordt verrekend en u wordt maandelijks gefactureerd voor deze lease-overeenkomst.