Customer Due Diligence-beleid - Waar staat dit voor?

Customer Due Diligence-beleid – Waar staat dit voor?

Voor steeds meer bedrijven is een gedegen Customer Due Diligence-beleid (CDD), ook wel bekend als KYC (know your customer), een essentieel onderdeel van de bedrijfsvoering. Customer Due Diligence betekent letterlijk ‘gepaste zorgvuldigheid en heeft hier dan ook alles mee te maken.

Het vormen van beleid omtrent CDD is niet voor alle bedrijven even makkelijk. In deze blog vertellen we je daarom meer over wat CDD is, wat het een bedrijf kan brengen en wat Sepay doet op het gebied van CDD.

Wat is Customer Due Diligence?

Customer Due Diligence betekent letterlijk ‘gepaste zorgvuldigheid’ en draait om de integriteit van een bedrijf. Het gaat erom dat een bedrijf weet met wie het zaken doet. Wie is de klant? Welke risico’s brengt de klant met zich mee? Wie zijn de eigenaren? Dit zijn voorbeelden van vragen die worden gesteld bij het vormen van een beleid omtrent CDD.

CDD is voor financiële ondernemingen onmisbaar. Wanneer zij geen integer beleid voeren, kunnen consumenten, bedrijven en andere stakeholders het vertrouwen in het bedrijf verliezen. Integer beleid begint natuurlijk bij het naleven van de geldende wet- en regelgeving, maar CDD gaat verder dan dat.

Verkeerde doeleinden

Banken en verzekeraars hebben de verplichting om ervoor te waken dat hun diensten worden misbruikt voor verkeerde doeleinden zoals witwassen, fraude en andere criminele activiteiten. Het is niet alleen zaak om zelf aan de regels te voldoen, maar ook klanten moeten zich houden aan de wet- en regelgeving. Om hier grip op te houden is het belangrijk dat deze bedrijven hun klanten goed te kennen.

De integriteitsrisico’s die klanten met zich mee kunnen brengen kunnen worden bestreden door een goed CDD-beleid. Bij een juiste aanpak kan worden voorkomen dat men in zee gaat met partijen die de goede naam, reputatie en vertrouwen van een bedrijf kunnen schaden.

Veel financiële bedrijven en instellingen zijn wettelijk verplicht om hun klanten ‘in de gaten te houden’. Het gaat hierbij om het vaststellen van de identiteit van de klant en het melden van ‘verdachte’ acties. Verplichtingen rondom CDD zijn verankerd in verschillende wetten. Het hangt van de onderneming af welke wet van toepassing is.

Customer Due Dilligence bij Sepay

Sepay is een financiële dienstverlener en neemt daarom haar verantwoordelijkheid op het gebied van integere en verantwoorde bedrijfsvoering. Dat zijn we niet alleen verplicht, maar vinden we ook belangrijk. Ons CDD-beleid is erop gericht integriteitsrisico’s zoveel mogelijk te voorkomen. Daar pluk je ook als klant de vruchten van. Je wilt immers dat je klanten veilig hun betalingen kunnen doen!

Veel bedrijven in de financiële dienstverlening berekenen de kosten van het CDD beleid door in de kosten voor hun service. Bij Sepay doen we dit nadrukkelijk niet, omdat we vinden dat dit een belangrijk onderdeel van onze service is.

CDD voor betaalinstellingenPinautomaat van Sepay

Op zoek naar een goede dienstverlener voor je digitale betalingsverkeer? Wij van Sepay helpen je graag! We verhuren al jaren contactloze pinautomaten met veel moderne mogelijkheden. Neem een kijkje op onze website voor meer informatie of neem contact met ons op!

Upload jouw CV | PDF
Maximale bestandsgrootte: 5 MB
Voornaam
Achternaam
Emailadres
Telefoonnummer
Toelichting / motivatie